BIOGRAFI


”Hennes mellansnack är skarpa och analytiska, musiken harmonisk, tonerna klingande klara..”

– Norrbottenskuriren


Den nordiska mystiken och lockropet kulning i kombination med etnologiska studier vid Uppsala universitet, leder den före detta showartisten och luftakrobaten Anna Vild längs röda trådar mellan igår och idag. Något som resulterat i såväl jazzmusik, vispop och blues som i elektroniska ljudlandskap och poesistigar.

Under 15 år har hennes fascination för gaslighting och ett dolt kapitel i historieboken, trolldomsprocessen Det stora oväsendet, bearbetats i ord och ton. 2021 släpptes det slutgiltiga porträttet av fenomenet under namnet OVÄSEN – En förlorad historia.


”Närvaron i hennes framträdande är total. Fänglande bra prestation. Vi får anledning att återkomma till denna Anna Vild”

– Ptown.se

Tillsammans med historieprofessor Dick Harrison uppmärksammades Anna av TV4 Nyhetsmorgon i samband med den Internationella kvinnodagen i år, 2022. Under året utvecklar hon i samarbete med Historiska museet i Stockholm, det musikpoetiska perfomance art-projektet ”Tre öden”, med fokus på kvinnohistoria ur filosofiskt perspektiv. Premiär höst 2022.

Anna Vild är uppvuxen i de sörmländska skogarna och är utbildad sångerska, musikalartist och dansare vid Kulturama i Stockholm och Musikhögskolan i Piteå. Hon har arbetat med krogshow och musikal i södra Europa och runt om i Sverige. Hon har verkat inom produktionsteam och konceptutveckling vid en av Sveriges största temaparker Western Farm och bland annat projektlett näringslivsgalan i Norrbottens län.

Sedan 2017 har Anna släppt fyra EP:s och två fullängdsalbum under eget namn. Hon har turnerat på flera håll i Sverige och släppt nio vackra musikvideos för Youtube och sociala medier. Hon har erhållit två arbetsstipendier från Konstnärsnämnden och blev under sommaren 2020 inbjuden som krönikör hos den anrika tidskriften Dalabygden, där hon fortfarande kåserar med jämna mellanrum.

Parallellt med musikproduktion och scenkonst har hon ett utpräglat intresse för kombinationen psykologi, mytologi och nordisk förhistoria. Hon grundade under hösten 2019 den rikstäckande rörelsen Nordic Noise Movement, med fokus på att från ett konstnärligt perspektiv, kasta nytt ljus på den största rättsskandalen i Sveriges historia: Trolldomsprocessen ”Det stora oväsnedet”. Anna har under de senaste åren arbetat flitigt med att genom sitt konceptuella musikalbum och diktboken OVÄSEN – En förlorad historia, sina krönikor och serier på youtube lyfta fram den försvunna kvinnohistorien i Norden. Detta med motivet att påverka den enorma kunskapsbrist om det immateriella kulturarvet, som råder i landet. Kunskapsbrist som resulterat i den historiska förvirring både kvinnor och män, mer eller mindre medvetet, brottas med än idag.

”Jag fascineras av ordets inverkan på tanken och av hur vinnaren alltid tenderar att skriva historien.”


”Med träffsäker harmoni och texter sprungna ur sin egen livsåskådning sprider sångerskan Anna Vild ljuva toner över den svenska vispophimlen”

– Tidningen Nära

I totalt 15 år har nu Annas skärskådning av detta, hon själv kallar för ett dolt kapitel i historieboken, bearbetats i ord och ton. I samarbete med folklivsforskare, författare, folklorister och jurister har hon dykt ner under 1600-talets grumliga yta och funnit samband mellan dagens samhällsstrukturer, svunna tidsåldrar, folkslag, livsåskådningar och religioner, allt kopplat till det forntida Skandinavien och istidens ännu olösta mysterium.

Hennes senaste arbetsstipendium gjorde en djupgående research möjlig. Under större delen av år 2020 undersökte hon trollsomsprocessen Det stora oväsendets vagga, på plats i Älvdalen (nordvästra Dalarna). Resorna dokumenterades i vloggformat via VILD TV. I vloggserierna besöker hon fäbodar och fördjupar sig i fäbodkulturen och lockropet kulning. Hon möter ättlingar till de första häxanklagade kvinnorna i Sverige och dyker ner i sökandet efter orsakerna till varför det hände just där, just då.

Idag arbetar Anna med konstprojektet ”Tre öden” för Historiska museet i Stockholm, där hon författar poesi för scenen, baserad på tre olika epoker inom kvinnohistoria. Tillsammans med musikproducent Oscar Norström väver hon samman poesi med ljudlandskap, som moderna dansare ska gestalta under hösten 2022 i Historiska museets fasta utställningar.

Parellellt öppnade hon i samband med konstnärresidens på Näsets Marcusgård i Dalarna, en audiovisuell poesistig som en live exhibition av hennes album ”OVÄSEN – En förlorad historia”. En förtrollande vandring genom skogen i närheten av Ärteråsens fäbodar, där små meditativt smyckade oaser och vardagsrum är kopplade till QR-koder, som guidar varje besökare genom hennes musik och poesi. Öppet sommar och höst 2022. Läs mer om Poesistigen i Dalarna >>


”Någonstans kring konsertens slutfas förtrollas jag av en ljuv speldoseplinkig ballad med varmt blås, varpå dragspelet åker fram, i sällskap med tolvsträngad gitarr och en underjordisk sång från Anna Vild”

– Norrbottenskuriren

© 2022 by Anna Vild