Vilande i vårt väsens centrum möter vi en värld där allt på samma sätt vilar i sig. Därvid blir trädet ett mysterium, molnet en uppenbarelse, människan ett kosmos vars rikedom vi fattar endast i glimtar. – Dag Hammarskjöld
Kulning in Crystal Palace by Anna Vild 2015
Uppvuxen på månskensgårdar runt om i Södermanland, långt närmare gårdsdjur och skogar än vänner och fritidsverksamheter, längtade Anna tidigt efter de kontraster enbart släktens forna rötter i storstan kunde skapa. Efter att hon startat upp och drivit sin egen dansskola i det lilla brukssamhället Stallarholmen flyttade hon med hjärtat kvar i skogen, som sextonåring hemifrån, till Stockholm för studier vid Musikalartistprogrammet på Kulturama. Fast besluten om att staden ruvade på hennes framtid, vilket till viss del skulle visa sig stämma. Men i samband med examen blev även Stockholm för en drömmande nittonåring för litet.
Spontana ingivelser förde henne över en natt till Londons norra delar, au pairarbete och dansstudier vid Pineapple dance studios, Piccadilly Cirkus. Detta istället för de fortsatta studier vid musikalartistutbildning som var inplanerade.
16 år och in i studion
Vid sidan av skolan arbetade Anna under tonåren som trubadur tillsammans med sin dåvarande gitarrlärare. Mannen som hon dessutom hann spela in den fjortonspåriga plattan Partners in crime tillsammans med. Ett akustiskt tidsdokument och intressant möte mellan rockmusiker Kent Kessys historier från 70-talet och Annas blygsamma tonårsstämma.
Anna jämför sitt liv med sin egen tolvsträngade gitarr. En längtan efter allt för många fragment på en och samma gång, blev ett tydligt och för många även ett förvirrande mönster, men som med tiden kommit att bli just hennes signum.
I ett försök att vara ung och medveten valde hon att fokusera på ”en sträng i taget”, vilket skulle visa sig vara både vackert och svårt för en känslig själ, i perioder. Ett år av moderna dansstudier vid en friare form av folkhögskola utanför Stockholm fick henne att sakna tonerna och sången så till den milda grad, att Musikhögskolan blev till hennes nästa stop. Detta som innebar en flytt till landets norra, mer främmande delar kom att bli det nya hemma, som aldrig riktigt skulle släppa taget om henne – och småbarnsårens fascination för kontraster och nordisk mytologi.

Det var under denna period Annas konceptuella fokus tog sina första trevande steg. Den levande vernissagen Äkta Älvor Lämnar Inga Spår skapades i samarbete med fotograf Emma Ljungberg, och skulle med tiden utvecklas till en av grundpelarna i produktions- organisationen Vild conceptuals. En fristående organisation som sedan 2011, på ett eller annat sätt arbetat med en enskild produktion per år.
Studier i sång, instrument, danspedagogik och konstnärligt skapande följde parallellt med pedagogiskt arbete inom konst och friskvårdsgrupper hos Sinnenas Ateljé, fram till dagen hon återigen lämnade Sverige för sydligare breddgrader och arbetet hos 2Entertain som showartist.
En het arbetsperiod inom show business obegränsade världar, övergick i ytterligare musikstudier. En fördjupning inom den svenska jazzgenren utmynnade därefter i cafékonceptet Svensk Kakburksblues.

Efter att parallellt med musiken under dessa år arbetat med uppstart av Kaggeholms slotts konferens och caféverksamhet samt med Winercaféts nyöppning på Östermalm i Stockholm, fördes Anna av en ren och nyfiken tillfällighet till nya trender i grannlandet. Med utbildning inom både gym, gruppträning och danspedagogik fanns här något mitt emellan, som frigjorde en längtan hon länge försökt förstå.
Som medlemsrådgivare och instruktör på nordens första Pole fitness studio i Oslo fann hon den glädje och frihet i dansen hon länge letat efter.

År 2014 återvänder hon därför till arbetet inom showbiz, med ett extra ess i rockärmen. Anställningen hos Western Farm Produktion, som sedan tolv år levererar Norrlands största julbord och showupplevelse, genererade här också i ett kärt återseende, Anna och Norrbotten emellan. Och under följande vår föddes i samband med en afterskispelning uppe i Riksgränsen, embyot till vad som skulle bli Vild Conceptuals tredje audiovisuella installation; Eighteen seconds before sunrise i Piteås konserthus, Studio Acusticum.
Nya kapitel
Men som ett svar på de lite större scenernas heta strålkastarljus och stora publikmassor, drev saknaden efter det mer själsliga och intima sessionerna inom scenkonst, Anna att söka sig till vad hon tidigare periodvis, arbetat med under somrarna. Denna gång mer avskalat än någonsin. Sinnestrubadurandet blev därefter till något hon inte släppt ifrån sig.
Det finns något så enormt sårbart, men både jordande och helande i att våga öppna upp till kamrarna i hjärtat inför – framför – andra människor. När man äntligen vågar, blir mitt liv äntligen ens eget, på riktigt. – Anna
Ett frilansande liv som sinnestrubadur gav upphov till möten och berikande vägskäl som tidigare inte funnits i sikte. Och trots en långdragen dansskada uppstod här något hon beskriver som en kreativ ketchupeffekt; – STRÖM. Art Collective och därmed
en ny era, startar.
Producent och Verksamhetsutveckling
Efter att utöver detta arbetat med kompetensutveckling av verksamheter inom pole fitness i Norrbotten, steg Anna hösten 2015 in i produktionsteamet för Norrlands största julbord och showupplevelse.
Här arbetade hon under våren vidare med koncernens koncept – och verksamhetsutveckling, samt som projektledare för Näringslivsgalans lokala satsning Talang Norrbotten.
Även hösten 2016, ägnades åt produktionsarbete på Western Farm i samband med bolagets premiär av uppsättningen Christmas ICE & FIRE, parallellt med löpande projekt via Ström. Art Collective och nya spännande inslag inom Energiterapi och ‘Song and Soundhealing’.
Christmas ICE & FIRE

Under våren 2017 beräknas premiär av Vild conceptuals fjärde verk, i form av en nyskriven kulning och folkpops-samling;